Monday, August 10, 2009

غدر انسان

لو جرحك فى يوم غدر انسان
اوعى تبكي..اعتبره فى طي النسيان
اعتبره ساعتها كأنه اصلا ما كان
ولا تصعب عليك نفسك..ده انت الكسبان
ده الندل هيعيش و يموت خسران
و يمكن يستحق الشفقة لأنه غلبان
غلبان عشان مفهمش ان كما تدين تدان
مهو ربنا قادر و منتقم و رحمن
واللى يغدر بغيره ويخون ده لنفسه خان
ده ربك شايف نواياك يا غفلان
واخيرا تعازي للانسان اللى مش انسان

Thursday, June 11, 2009

ملناش مكان فيكى

ملناش يا دنيا مكان فيكى
افتكرت يوم ان فرحى يحييكى
وان دمعة عينيا تحرق فيكى
بس اكتشفت ان فرحى يبكيكى
وان حزنى ينور لياليكى
عشان كده بقول دلوقتى ليكى
ملناش يا دنيا مكان فيكى
ملناش نصيب فى فرحك
ملناش نصيب فى سعدك
كل اللى نابنا يا دنيا جرحك
بقى للدرجادى مضيقين ارضك؟
ياااااه طلع مر قوى ملحك
وسكرك مش لينا ولا ضحكك
خلاص بعترف ملناش مكان فى ارضك

Tuesday, June 2, 2009

الزمن

ليه يا زمن؟
تئن الاغصان من نزول المطر
تنوح الطيور من شوفة القمر
قولت ظاهرهم خير باطنهم هلاك للبشر
مهى مش دايما المطر خير
ساعات السما تمطر حجر
ولا شوفة القمر بليل
يعنى شموع وحب وسمر
ده ساعات يكون علامة ضجر
علامة ليل طويل مليان سهر
وصوت ديابة ورياح وخوف
تشم ريحته من بين الشجر
اوعى يا بنى آدم يغرك الظاهر
ده كتير يبان ملاك طاهر
لكن يطلع ثعبان سمه قاهر
خد بالك يا بنى الانسان من كل غادر
خدبالك من طير مسافر
او ضوء نهار مهاجر
لأنه يا من الخوف مغادر
يا من الظلم سايبها وغاير

Thursday, May 28, 2009

لمعة عينيها

شاف فى عينيها لمعة
قال دى غير البشر
قرب لقاها دمعة
قلبه ليها انكسر
كان فاكر لمعة عينيها
ان الفرح والحسن ماليها
لكن للاسف لقا الحزن فيها
حزن مخبى عينيها ومخبيها
حزن مانع الفرح يداويها
حزن جاب دمعة ؛باديها تداريها
عنده حق يتحير ويستعجب عليها
مهى لمعة عينيها القمر ما يساويها
يعنى لو الدمعة تبقى فرحة تنور بين جفونها
عمر ضلمة الدنيا فى يوم ما تطولها
مهى لمعة الفرحة اتخلقت لاجل عيونها