Thursday, June 11, 2009

ملناش مكان فيكى

ملناش يا دنيا مكان فيكى
افتكرت يوم ان فرحى يحييكى
وان دمعة عينيا تحرق فيكى
بس اكتشفت ان فرحى يبكيكى
وان حزنى ينور لياليكى
عشان كده بقول دلوقتى ليكى
ملناش يا دنيا مكان فيكى
ملناش نصيب فى فرحك
ملناش نصيب فى سعدك
كل اللى نابنا يا دنيا جرحك
بقى للدرجادى مضيقين ارضك؟
ياااااه طلع مر قوى ملحك
وسكرك مش لينا ولا ضحكك
خلاص بعترف ملناش مكان فى ارضك

Tuesday, June 2, 2009

الزمن

ليه يا زمن؟
تئن الاغصان من نزول المطر
تنوح الطيور من شوفة القمر
قولت ظاهرهم خير باطنهم هلاك للبشر
مهى مش دايما المطر خير
ساعات السما تمطر حجر
ولا شوفة القمر بليل
يعنى شموع وحب وسمر
ده ساعات يكون علامة ضجر
علامة ليل طويل مليان سهر
وصوت ديابة ورياح وخوف
تشم ريحته من بين الشجر
اوعى يا بنى آدم يغرك الظاهر
ده كتير يبان ملاك طاهر
لكن يطلع ثعبان سمه قاهر
خد بالك يا بنى الانسان من كل غادر
خدبالك من طير مسافر
او ضوء نهار مهاجر
لأنه يا من الخوف مغادر
يا من الظلم سايبها وغاير